Linki sponsorowane






Poprzedni temat «» Następny temat
Prośba o pomoc - Ćw do przekraczania lini środkowej ciała
Autor Wiadomość
wengi88
[Usunięty]

  Wysłany: 2011-02-28, 14:34   Prośba o pomoc - Ćw do przekraczania lini środkowej ciała

Witam,
proszę o pomoc ludzi w temacie pediatrii, neurologii oraz rozwojówki.
Potrzebuję metodycznych ćwiczeń albo chociaż informacji gdzie mogę dostać tematyczną literaturę, odnośnie wspomagania orientacji wokół linii środkowej ciała i jej przekraczania u dziecka do 1 roku życia.
Będę ogromnie wdzięczna za każdą odpowiedź :))

Pozdrawiam
kasia
 
     
Administrator
Administrator


Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 255
Wysłany: 2011-03-11, 15:57   

Może to ci się przyda?

ĆWICZENIA
PRZEKRACZAJĄCE
LINIĘ
ŚRODKOWĄ

RUCHY NAPRZEMIENNE


„RĘCE Z NOGAMI KRZYŻUJESZ
I PÓŁKULE INTEGRUJESZ”


OPIS ĆWICZENIA:

Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, lekko skręcając całe ciało. Ćwiczenie przypomina marsz w miejscu.

CELE:

Ćwiczenia te mają duży wpływ na trening narządu wzroku oraz usuwanie jego zaburzeń. Aktywizują także obie półkule mózgowe do jednoczesnej pracy i stanowią doskonałą rozgrzewkę przed dalszą gimnastyką. Wzmagają aktywność organizmu.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 wymowa,
 pisownia,
 umiejętność słuchania,
 czytanie i rozumienie.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 polepszenie koordynacji prawa- lewa strona ciała,
 poprawa oddychania i gibkości ciała,
 wzmocnienie zmysłów wzroku i słuchu.

RUCHY NAPRZEMIENNE NA LEŻĄCO
(ROWER)


„NAPRZEMIENNY RUCH
WŁĄCZA WZROK I SŁUCH”


OPIS ĆWICZENIA:

Wykonujemy to ćwiczenie na miękkiej powierzchni. Podnosimy ręce i głowę do góry, Obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Na przemian dotykamy lewym łokciem prawego kolana, prawym - lewego. Oddychamy rytmicznie.

CEL:

Integracja prawej i lewej półkuli mózgowej, prawej i lewej strony ciała.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 poprawa umiejętności słuchania, czytania i pisania (sprawniejsze kodowanie i dekodowanie),
 zasady pisowni,
 matematyka.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 poprawa koordynacji prawej i lewej strony ciała, organizacji,
 wzmocnienie mięśni brzucha i przepony.

LENIWE ÓSEMKI


„KTO ÓSEMKI CZĘSTO ĆWICZY
NA SUKCESY MOŻE LICZYĆ”


OPIS ĆWICZENIA:

Na wysokości oczu, naprzeciw nosa wyznaczamy punkt. Od niego rozpoczynamy kreślenie kciukiem koła - w lewą stronę do góry. Po powrocie do punktu wyjścia rozpoczynamy kreślenie drugiego koła - w prawą stronę ku górze. Oczy podążają za ruchem ręki. Rysunek przypomina leżącą 8. Wielokrotnie powtarzamy ten ruch. Robimy go raz jedną, raz drugą ręką, następnie obiema. Ósemki możemy kreślić w przestrzeni, na plecach drugiej osoby, na ścianie, na papierze, na piasku…

CELE:

Leniwe ósemki koordynują prawe i lewe mózgowe ośrodki wzroku, umożliwiając przekroczenie linii środkowej bez jakichkolwiek zaburzeń. Ćwiczenie to stosowane jest w nauczaniu specjalnym, pomaga uczniom, którzy nie są w stanie przekroczyć linii środkowej.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 proces czytania (wodzenie oczami od lewej strony do prawej strony),
 kodowanie i odszyfrowywanie informacji pisemnej,
 poprawa pamięci krótko i długoterminowej,
 czytanie i rozumienie (skojarzenia pamięci długotrwałej),
 zdolność odpoczynku mięśni oka podczas czytania,
 umiejętność rozróżniania i rozumienia symboli,
 obwodowe widzenie.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 wzmocnienie stabilności, koordynacji, równowagi ciała,
 poprawa ostrości postrzegania,
 odpoczynek oczu, szyi, ramion w czasie wzmożonej koncentracji.

RYSOWANIE OBURĄCZ


„GDY WSPÓLNIE PRACUJĄ RĘCE
MOŻESZ NAPISAĆ WIĘCEJ”


OPIS ĆWICZENIA:

Rysujemy symetrycznie względem linii środka, różne wzory w przestrzeni lub na płaszczyźnie. Rysunek z jednej strony jest zwierciadlanym odbiciem drugiej strony.

CEL:
Rysowanie obiema rękami poprawia orientację w przestrzeni, zdolność określania kierunków w odniesieniu do ciała. Ułatwi przekraczanie środkowej kinestetycznej linii ciała. Ma dużą skuteczność w odzyskiwaniu sprawności narządu wzroku. Pobudza naszą odwagę oraz zwiększa koordynację ciała w grach zespołowych.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 rozróżnianie kierunków, widzenie obwodowe,
 kodowanie i odszyfrowywanie pisma,
 eliminuje zaburzenia typu: dysleksja, dysgrafia,
 poprawna wymowa,
 śledzenie oczami za ruchem ręki w różnych kierunkach,
 matematyka.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 rozróżnianie prawej i lewej strony,
 uświadomienie przestrzeni wokół siebie,
 świadomość swojego ciała i jego koordynacja,
 poprawność ruchowa,
 rozluźnienie napięcia nadgarstków, obręczy barkowej, ramion,
 poprawa koordynacji ręka - oko i orientacji w przestrzeni.

ÓSEMKI ALFABETYCZNE


OPIS ĆWICZENIA:

Jest to modyfikacja „leniwej ósemki”. Rysujemy leniwą ósemkę. Wpisujemy w nią małe pisane litery alfabetu w lewej lub prawej połowie, w zależności od kierunku pisania pierwszego odcinka litery, który ma być zgodny z kierunkiem ósemki. Po każdej literze kreślimy kilka leniwych ósemek. Ćwiczenie możemy wykonywać w przestrzeni lub na płaszczyźnie.

CEL:
Ma umożliwić przekraczanie linii środkowej bez zaburzeń. Zwiększenie obszaru obwodowego pola widzenia. Poprawa koordynacji wzrokowo - ruchowej.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 zdolności manualne, precyzja ruchu,
 kaligrafia, poprawa krzywego pisma,
 automatyzacja pisania i literowania,
 poprawa stosowania zasad ortografii,
 usprawnienie techniki pisania,
 pisanie twórcze.
 rozpoznawanie i kodowanie symboli.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 zdolność do odpoczynku oczu, ramion, szyi i nadgarstków w czasie pisania,
 poprawa koncentracji w czasie pisania,
 poprawa koordynacji ręka - oko oraz związanych z tym umiejętności,
 poprawa sprawności fizycznej.

SŁOŃ


„SŁOŃ ÓSEMKI WIELKIE PISZE
TRĄBA Z GŁOWĄ SIĘ KOŁYSZE”


OPIS ĆWICZENIA:

Stajemy w lekkim rozkroku z rozluźnionymi kolanami. Wyciągniętą ręką (grzbietem do góry) pokazujemy przed sobą punkt centralny wyobrażonej leniwej ósemki. Przytulamy ucho do ramienia i kreślimy w przestrzeni leniwą ósemkę. Całe ciało pracuje. Powtarzamy ćwiczenie po trzy- cztery razy każdą ręką.

CEL:

Przekraczanie środkowej audytywnej linii ciała, integrowanie widzenia słyszenia i ruchu. Ćwiczenie to koordynuje pracę mózgowych ośrodków słuchu obu półkul. Koryguje nieprawidłowe napięcia szyi, jakie powstają podczas słuchania.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 rozumienie ze słuchu,
 umiejętne formowanie myśli,
 literowanie (analiza i synteza),
 stymulacja mowy wewnętrznej,
 twórcze myślenie,
 słuchanie własnego głosu,
 wzmocnienie koordynacji ręka - oko przy pisaniu,
 poprawa percepcji słuchowej,
 matematyka,
 zapamiętywanie cyfr.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 swobodne ruchy głową w prawą i lewą stronę,
 widzenie obuoczne, koordynacja górnej i dolnej części ciała,
 poczucie równowagi (aktywowanie ucha wewnętrznego oraz układu przedsionkowego),
 wzmocnienie organizacji i koncentracji.

KRĄŻENIE SZYJĄ
(WAHADŁO)


„BUJASZ GŁOWĄ W LEWO W PRAWO
MYŚLI NAPŁYWAJĄ ŻYWO”


OPIS ĆWICZENIA:

Powolnym ruchem przenosimy głowę od ramienia do ramienia, pozwalając, by broda była jak najbliżej klatki piersiowej. Robimy to na wydechu. W skrajnym bocznym położeniu głowy wykonujemy wdech i powtarzamy czynność.

CEL:

Relaksacja, zmniejszenie napięcia mięśni szyi i karku. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 zapamiętywanie i odtwarzanie informacji,
 zapamiętywanie dat, liczb, wzorów,
 czytanie na głos,
 czytanie ciche.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 swoboda ruchów głową w prawą i lewą stronę,
 umiejętność rozluźnienia mięśni szyi i karku w czasie pracy, wzmożonej koncentracji,
 pełniejszy oddech,
 patrzenie obuoczne.

KOŁYSKA


„KTO SIĘ TROCHĘ POKOŁYSZE
ROZLUŹNIENIE MA I CISZĘ”


OPIS ĆWICZENIA:

Siadamy na podłodze. Ręce lekko ugięte opierają się z tyłu o podłoże, utrzymując tułów wyprostowany. Nogi złączone lekko ugięte w kolanach przenosimy z jednej strony na drugą, usuwając napięcie w biodrach.

CEL:

Stymulacja przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego i zwiększenie aktywności mózgu. Wzmocnienie systemu nerwowego.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 umiejętność wzrokowego śledzenia za ruchami w kierunku od lewej do prawej strony,
 twórcze myślenie.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 zdolność do pracy w środkowym polu ciała,
 nawyki skupiania uwagi i zrozumienia,
 niwelacja nadmiernych napięć.

ODDYCHANIE PRZEPONOWE


OPIS ĆWICZENIA:

Robimy głęboki wdech nosem. Najpierw oczyszczamy płuca, robiąc krótkie wdechy przez zaciśnięte wargi (wyobrażamy sobie, że chcemy utrzymać piórko w powietrzu). Po tym wydech możemy robić nawet nosem. Kładziemy ręce na brzuchu, na wdechu ręce podnoszą się, a na wydechu opuszczają się. Robimy wdech i liczymy do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Wydychamy powietrze licząc do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Powtarzamy całość jeszcze raz.

CEL:

Uczy prawidłowego oddychania, aby do mózgu docierała w pełni wystarczająca ilość tlenu do jego prawidłowego funkcjonowania. Oddychanie doskonałe to: automatyczne, nieświadome, samo dostosowujące się do rodzaju wykonywanej czynności. Wstrzymywanie oddechu powoduje zmniejszenie energii (ilości tlenu), potrzebnej krwi i dla mózgu, aby przekroczyć linię środkową. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 czytanie (kodowanie i odszyfrowywanie),
 czytanie na głos,
 formowanie odpowiedzi,
 poprawa fleksji, modulacji głosu oraz jego ekspresji.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 zwiększenie poziomu energii,
 oddychanie przeponą, pogłębienie oddechu,
 zdolność do większej koncentracji i aktywności,
 ustalenie rytmu ruchów kości czaszki,
 poprawa koordynacji prawej i lewej strony ciała.

ŁADOWANIE BATERII
(ENERGETYZATOR)


OPIS ĆWICZENIA:

Siadamy, kładziemy ręce przed sobą (na biurku, udach…).Na wdechu wyginamy się w łuk (zachowując kierunek od dołu ku górze), na wydechu opuszczamy głowę i robimy koci grzbiet (zachowując kierunek od góry do dołu). Ćwiczenie to wykonujemy płynnie i elastycznie.

CEL:

Stymulacja płynu mózgowo - rdzeniowego. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.

POPRAWA UMIEJETNOŚCI SZKOLNYCH:

 uczenie się ze zrozumieniem,
 doskonalenie umiejętności czytania,
 twórcze myślenie,
 swobodne wypowiadanie się, wystąpienia publiczne,
 kontrola motoryki precyzyjnej.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 pozytywne myślenie i działanie,
 wzrost stopnia koncentracji,
 wzrost poziomu energii,
 zgodna praca obojga oczu.

MYŚLENIE O X


OPIS ĆWICZENIA:

Spokojnie oddychamy. Rozluźniamy się. Patrzymy na znak x lub go sobie wyobrażamy.

CEL:

Synchronizacja pracy półkul mózgowych.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 sprawniejsze kodowanie i dekodowanie znaków pisanych.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 usprawnienie koordynacji ruchowej.











ĆWICZENIA
ROZCIĄGAJĄCE

SOWA


„SOWA GŁOŚNO POHUKUJE
PAMIĘĆ POPRAWIA I KONCENTRUJE”



OPIS ĆWICZENIA:

Mocno chwytamy prawą dłonią mięsień z lewej strony między szyją a barkiem. Zwracamy głowę w tę stronę. Bierzemy głęboki wdech i kierując głowę w stronę przeciwległego ramienia głośno wydychamy powietrze (można artykułować wybrane głoski lub naśladować głos sowy). Gdy głowa znajdzie się nad prawym ramieniem, ponownie bierzemy głęboki wdech i wydychając powietrze wracamy do punktu wyjścia. Głowę utrzymujemy na tej samej wysokości. Po trzech - czterech cyklach powtarzamy ćwiczenie, zmieniając układ rąk.

CEL:

Reedukacja napięcia mięśni ramion i szyi, przez co łatwiej dociera krew i energia do mózgu, a to z kolei pozwala na lepszą koncentrację, skupieni uwagi, szybsze efektywniejsze zapamiętywanie.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 poprawa pamięci krótko i długoterminowej,
 koordynacja wzroku i słuchu z pracą całego ciała,
 praca z komputerem,
 słuchanie własnego głosu,
 rozumienie ze słuchu,
 zdolność poprawnego wysławiania się,
 literowanie (kodowanie i odszyfrowywanie),
 rachunki matematyczne,
 zapamiętywani cyfr.

ZMIANY W ZACHOWANIU I POSTAWIE:

 swoboda ruchów głową w prawą i lewą stronę,
 wzmocnienie, wyrównywanie stopnia rozwoju po obu stronach, mięśni szyi,
 umiejętność rozluźnienia mięśni szyi i karku w czasie pracy, wzmożonej koncentracji,
 poprawa nierównego ruchu gałki ocznej, np. zez, wytrzeszcz oczu,
 rozwój luźnego ruchu oczu,
 utrzymanie głowy w jej centralnym położeniu (pochylenie, podpieranie się łokciami),
 wyrównanie stopnia rozwoju przednich i tylnych mięśni szyi (odchylona postawa ciała, zbytnio skupiona postawa),
 doskonalenie dialogu wewnętrznego,
 wzmocnienie percepcji słuchowej.

AKTYWNA RĘKA


„AKTYWNE RĘCE
NAPISZĄ WIĘCEJ”


OPIS ĆWICZENIA:

Wyprostowaną rękę podnosimy do góry. Chwytamy ją drugą ręką zza głowy poniżej łokcia i na wydechu naciskamy w czterech kierunkach: w stronę głowy, do przodu, do tyłu, od ucha. Podniesiona ręka stawia opór ręce naciskającej. Powtarzamy ćwiczenie zmieniając ręce.

CEL:

Ćwiczenie to pozwala rozciągnąć górne mięśnie klatki piersiowej oraz ramion. Wykorzystanie tych mięśni w motoryce zaczyna swą działalność właśnie w tym obszarze. Wszelkie ich napięcia i skracanie utrudniają pracę typu: pisanie, posługiwanie się różnego rodzaju przyrządami.

POPRAWA UMIEJĘTNOSCI SZKOLNYCH:

 wyraźna mowa,
 zdolności językowe,
 kaligrafia, krzywe pismo,
 literowanie, ortografia,
 pisanie twórcze.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 wzmocnienie koordynacji ręka - oko - ucho,
 pogłębienie oddechu,
 obniżenie napięcia mięśniowego,
 usprawnienie małej i dużej motoryki,
 rozluźnienie przepony,
 umiejętność skupienia uwagi, poprawa pracy narządu wzroku podczas pisania,
 zdolność formułowania myśli, wyrażania propozycji,
 wzrost energii zawartej w dłoniach i palcach (złagodzenie kurczów palców dłoni podczas pisania).

POMPOWANIE PIĘTĄ
(DZWONEK)


OPIS ĆWICZENIA:

Stajemy prosto, odstawiamy nogę do tyłu (w jednej linii) z lekko uniesioną piętą. Podczas wydechu dociskamy piętę do podłogi, a przednią nogę uginamy w kolanie. Robiąc wdech, ponownie unosimy piętę, a przy wydechu znów opuszczamy. Powtarzamy ćwiczenie zmieniając układ nóg.

CEL:

Integracja przednich i tylnych części mózgu.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 wyraźna mowa,
 słuchanie ze zrozumieniem,
 czytanie ze zrozumieniem,
 twórcze pisanie,
 swobodne wypowiadanie się,
 wystąpienia publiczne,
 zapamiętywanie.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 wzrost koncentracji,
 poprawa postawy,
 zdolność do zakańczania rozpoczętego procesu.

ZGINANIE STOPY


OPIS ĆWICZENIA:

Siadamy, jedną nogę kładziemy na kolanie drugiej, z wdechem przyciągamy stopę w stronę kolana, przy wydechu opuszczamy ją w przeciwnym kierunku. Wykonujemy to ćwiczenie trzymając rękami: przyczepy mięśni łydki, przyczepy mięśni goleni z przodu. Powtarzamy ćwiczenie, zmieniając układ nóg.

CEL:

Integracja pracy przedniej i tylnej części mózgu.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 rozwój wyraźnej mowy i językowych zdolności,
 podążanie za logiką zadania,
 poprawa koncentracji i komunikacji werbalnej,
 zdolność twórczego pisania,
 lepsze zrozumienie w czasie czytania i słuchania,

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 wspieranie prawidłowej postawy ciała,
 doprowadzanie rozpoczętego zadania do końca.

LUŹNE SKŁONY


„GDY WYKONASZ LUŹNE SKŁONY
BĘDZIESZ BARDZIEJ ROZLUŹNIONY”


OPIS ĆWICZENIA:

Siadamy, wyprostowane nogi krzyżujemy w kostkach. Ręce podnosimy do góry, robimy skłon tułowia do przodu. Ruch ten wykonujemy na wdechu, kilkakrotnie przenosząc ciężar ciała z jednego pośladka na drugi. Ręce wraz z ciałem znajdują się po tej samej stronie. Prostując się robimy wydech. Powtarzamy ćwiczenie, zmieniając układ nóg.

CEL:

Odczuwanie uziemienia i stabilności. Rozluźnienie ciała.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 abstrakcyjne myślenie,
 twórcza ekspresja,
 liczenie w pamięci,
 czytanie ze zrozumieniem.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 wzrost koncentracji i koordynacji ruchowej,
 wzrokowa integracja.

WYPADY


OPIS ĆWICZENIA:

Stajemy prosto. Ręce opieramy na biodrach. Jedną nogę odstawiamy w bok (stopy pod kątem 90º), przy wydechu uginamy ją w kolanie (kolano nie może przekroczyć linii palców), przenosząc na nią ciężar ciała. Robiąc wdech prostujemy kolano.

CEL:

Przekraczanie i praca w środkowej strefie ciała.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 wyzwolenie ekspresji twórczej,
 poprawa pamięci długoterminowej i szybkiego zapamiętywania,
 lepsze rozumienie.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 relaksacja całego ciała,
 poprawa postawy,
 poprawa koncentracji i organizacji,
 rozwój percepcji przestrzennej.











ĆWICZENIA
ENERGETYZUJĄCE

PICIE WODY


„JEŚLI SIADASZ DO KSIĄŻECZEK
WYPIJ WODY CHOĆ KUBECZEK”


OPIS ĆWICZENIA:

Korzystnie jest pić dziennie około 25 ml wody na każdy kilogram masy ciała. W przypadku stresu lub wzmożonego wysiłku umysłowego- zdecydowanie więcej.

(masa ciała w kg / 11 = liczba szklanek wody na dobę)

CEL:

Woda jest doskonałym przewodnikiem energii elektrycznej. Stanowi 76-78% ciężaru ciała, jonizuje sole, zwiększa potencjał elektryczny błony komórkowej, zwiększa pobór tlenu przez hemoglobinę. Jest składnikiem do tworzenia i rozwoju sieci nerwowej w czasie uczenia się. Aktywizuje mózg dla elektrycznych i chemicznych reakcji między mózgiem a układem nerwowym.
Stresy psychologiczne i wywołane przez otoczenie zmniejszają poziom wody w ciele, prowadzą do odwodnienia w komórkach. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu limbicznego. Jako najlepszy elektrolit zapewnia efektywne przyswajanie, przetwarzanie i przechowywanie informacji.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 wszystkie umiejętności szkolne poprawiają się,
 rozluźnienie napięcia przed klasówką lub w sytuacji silnego stresu,
 wzrost koncentracji,
 usprawnia pracę z wykorzystaniem elektrycznego sprzętu typu: maszyna do pisania, komputer, telewizor.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 wzrost poziomu energii,
 umiejętność komunikowania się oraz przystosowania,
 złagodzenie zmęczenia umysłowego.

PUNKTY NA MYŚLENIE


„PUNKTY NA MYŚLENIE MASUJ
INNYCH ROZUMEM ZAKASUJ”


OPIS ĆWICZENIA:

Jedną ręką masujemy dwa punkty - miękkie miejsca znajdujące się pod obojczykiem z obu stron mostka, drugą rękę trzymamy na pępku (układ powtarzamy, zmieniając ręce).

CEL:

Punkty na myślenie znane są w akupunkturze jako ostatnie punkty meridianu nerki. Nerki natomiast stanowią „baterie” dla organizmu. Punkty te pomagają regulować spalanie się przekaźników nerwowych, w złączach nerwowych mózgu i przesyłać informacje z prawej półkuli mózgu do lewej strony ciała i odwrotnie. Stymulacja aorty. Zwiększenie potoku elektromagnetycznej energii.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 wzrokowe przekraczanie linii środkowej w czasie czytania,
 wyeliminowanie przekręcania liter, przestawiania sylab, zlewania się spółgłosek, pozostawania w miejscu w czasie czytania,
 likwiduje odwracanie liter i cyfr,
 ruchowe przekraczanie linii środkowej, dla uzyskania lepszej koordynacji ciała.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 zachowanie równowagi pomiędzy prawą i lewą stroną ciała (biodra nie są skręcone, głowa nie pochyla się), prawidłowo układa ciało podczas czytania,
 sprzyja jasności myślenia,
 synchronizacja pracy oczu (złagodzenie wzrokowego stresu, zez, wytrzeszcz oczu),
 wzrost ogólnego odprężenia,
 relaks mięśni szyi (złagodzenie napięć mięśni karku).

PUNKTY UZIEMIENIA


OPIS ĆWICZENIA:

Palcami jednej ręki dotykamy brody pod dolną wargą (możemy lekko masować), a palce drugiej ręki trzymamy na dole brzucha. Patrzymy w dół na podłogę. Powtarzamy ćwiczenie zmieniając układ rąk.

CEL:

Punkty uziemienia bezpośrednio stymulują mózg, usuwają zmęczenie umysłowe, współdziałają także z przemianą materii. Ułatwiają akomodację wzroku, a to stwarza możliwość jego koncentracji w zależności od potrzeb patrzenia w dół, w górę bez przemęczania całego systemu. Punkty uziemienia doenergetyzowują cały system nerwowy.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 całkowite skupienie uwagi na czytaniu,
 pozostawanie w miejscu, bez rozpraszających ruchów w czasie czytania,
 akomodacja wzroku w czasie zajęć wymagających pracy w bliskim i dalekim polu widzenia np. odczytywanie z książki, a odczytywanie z tablicy,
 horyzontalne lub pionowe przesuwanie wzroku bez jakichkolwiek zaburzeń (literowanie, odczytywanie słupków matematycznych),

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 złagodzenie przemęczenia umysłu,
 utrzymanie bioder w poziomej linii (likwidacja skręcenia),
 prawidłowa pozycja głowy i pleców (wyeliminowanie pochylenia, likwidacja niedbałej, ociężałej postawy),
 usunięcie nadaktywnego, nadpobudliwego zachowania,
 prawidłowa praca narządu wzroku (złagodzenie zeza, wytrzeszczu oczu),
 poprawa koncentracji, organizacji działań i pracy oczu w polu środkowym,
 wzmocnienie stabilności.

PUNKTY PRZESTRZENI


OPIS ĆWICZENIA:

Palcami jednej ręki dotykamy punktów między górną wargą a nosem (możemy lekko masować), drugą rękę kładziemy na kości ogonowej. Patrzymy w górę. Ćwiczenie powtarzamy zmieniając układ rąk.

CELE:

Punkty przestrzeni współpracują z mózgiem, kręgosłupem oraz centralnym systemem nerwowym. Ich pobudzenie ułatwia odświeżanie umysłu, uaktywniają linie środkowe wszystkich trzech wymiarów, rozluźniają centralny system nerwowy.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 wodzenie wzrokiem po pionowej i poziomej płaszczyźnie bez zaburzeń,
 umiejętność skupienia się nad wykonywanym zajęciem,
 wzrost zaangażowania i motywacji do działania,
 pozostanie w miejscu, bez wykonywania rozpraszających ruchów w czasie czytania,
 zdolność widzenia blisko i daleko.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 umiejętność właściwego relaksu,
 wzrost gibkości ciała,
 prawidłowa pozycja głowy (bez odchyleń do przodu i tyłu),
 utrzymanie prawidłowej i zarazem wygodnej pozycji na krześle,
 utrzymanie bioder w poziomie, likwidacja skręceń,
 wzmocnienie motywacji do działania,
 wzrost koncentracji łagodzącej nadpobudliwość,
 usprawnienie percepcji wzrokowej,
 skupienie na zadaniu.

PUNKTY RÓWNOWAGI


OPIS ĆWICZENIA:

Palcami jednej ręki dotykamy wypukłości za uchem i przy podstawie czaszki (możemy lekko masować), drugą trzymamy na pępku. Powtarzamy ćwiczenie zmieniając układ rąk.

CELE:

Punkty te pomagają szybko odzyskać równowagę dla wszystkich trzech wymiarów: lewa - prawa, góra - dół, przód - tył.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 umiejętność odczytania zamierzeń, punktu widzenia autora książki, „czytanie między wierszami”,
 krytyka oraz zdolność podejmowania samodzielnych decyzji,
 pisanie notatek (literowanie, ortografia),
 matematyka.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 relaksacja i poprawa samopoczucia,
 otwartość, wrażliwość,
 utrzymanie w poziomej płaszczyźnie, równoległej do ramion, oczu, uszu, głowy,
 rozluźnienie spiętej postawy,
 poprawa refleksu, włącznie ze zdolnością wykonywania ćwiczeń naprzemiennych,
 wzrost koncentracji, szybkości podejmowania decyzji,
 łagodzenie objawów choroby lokomocyjnej,
 rozluźnienie napięcia przy ruchu szczęk i kości czaszki,
 poprawa równowagi i percepcji wzrokowej.

ZIEWANIE ENERGETYCZNE


„ZIEWASZ ZDROWO, TWARZ MASUJESZ
DOBRZE SIĘ ORGANIZUJESZ”


OPIS ĆWICZENIA:

Dotykamy końcami palców miejsca na zębach tuż przed miejscem gdzie łączy się dolna szczęka z górną. Masujemy te miejsca, lekko otwierając usta. Wybrażamy sobie, że ziewamy.

CELE:

Ziewanie jest naturalnym odruchem powodującym oddychanie całym ciałem oraz wzrost energii i jej cyrkulacji. Pomaga także odzyskać równowagę kości czaszkowych, rozluźnienie napięć głowy i szczęk. Ponad 50% połączeń nerwowych mózgu z ciałem, przechodzi przez staw skroniowo - żuchwowy. Mięśnie żuchwy stanowią najsilniejszą grupę ze wszystkich mięśni ciała, ich receptory łączą się z receptorami bioder i stóp i są kluczem do utrzymania równowagi całego ciała.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 czytanie na głos, wzmocnienie siły głosu i ułatwienie artykułowania myśli,
 twórcze pisanie,
 wystąpienia publiczne,
 poprawa zdolności ekspresji i twórczego myślenia,
 umiejętność wybierania potrzebnej informacji.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 pełniejszy oddech, a zatem wzrost energii,
 zwiększenie mocy głosu,
 rozluźnienie szczęk, języka i mięśni twarzy oraz okolicy oczu, szyi i karku,
 zdolność ekspresji, umiejętne kreowanie własnej osoby,
 usprawnienie uwagi i percepcji wzrokowej,
 odpoczynek narządu wzroku.

KAPTUREK MYŚLICIELA


„GDY ZNUŻENIE CI DOSKWIERA
WŁÓŻ KAPTUREK MYŚLICIELA”

Kciukiem i palcem wskazującym masujemy kilkakrotnie małżowinę uszną od góry do dołu, lekko ją rozwijając. Następnie rozciągamy delikatnie małżowinę do góry, w bok i do dołu.

CELE:

W uchu znajduje się około 400 punktów z akupunktury, które odnoszą się do każdej czynności mózgu i ciała. Ćwiczenie to stymuluje ośrodki słuchowe rozpraszające tony w pojedyncze dźwięki oraz łączące ich w słowa lub dźwięki o określonym znaczeniu.
Przekraczanie środkowej audytywnej linii (mającej związek z uwagą słuchową, rozpoznawaniem, rozróżnianiem, percepcją, pamięcią).

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 rozumienie ze słuchu,
 wystąpienia publiczne typu: przemowa, koncert, występ wokalny,
 komunikacja interpersonalna (kodowanie i odszyfrowywanie),
 liczenie w pamięci,
 słuchanie własnego głosu podczas mówienia,
 dobra praca pamięci krótkoterminowej,
 zgodne słuchanie obydwoma uszami,
 doskonalenie dialogu wewnętrznego.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 pełniejszy oddech, a zatem wzrost energii,
 wzrost ogólnej sprawności,
 poprawa koncentracji,
 zwiększenie mocy głosu,
 rozluźnienie języka szczęk i mięśni twarzy,
 poprawa równowagi.











ĆWICZENIA
POGŁĘBIAJĄCE
POZYTYWNĄ POSTAWĘ

POZYCJA DENNISONA (COOKA)


„POZYCJA COOKA
SPOKOJU SZUKA”


OPIS ĆWICZENIA:

I faza pozycji Dennisona - Krzyżujemy nogi, ręce wyciągamy do przodu, dłonie odwracamy na zewnątrz, a kciuki kierujemy do dołu. Krzyżujemy ręce, splatamy dłonie, przyciągamy do klatki piersiowej. Możemy zamknąć oczy, język kładziemy na podniebieniu. Oddychamy swobodnie. Podczas wdechu język przyciskamy do podniebienia, a w czasie wydechu rozluźniamy go.
II faza pozycji Dennisona - Nogi w lekkim rozkroku, oparte o podłoże ustawiamy równolegle do siebie. Dłonie łączymy ze sobą opuszkami palców. Oczy, język i oddech jak w części pierwszej.

CEL:

Ćwiczenie to wiąże całą energię krążącą w naszym organizmie, a w przypadku jej zablokowania, dostarcza potrzebną jej ilość do wykonania przez ciało ruchu. Naśladowanie kształtu ósemki za pomocą nóg i rąk pozwala na swobodny przepływ energii. Natomiast, przez dotyk opuszkami palców odzyskujemy równowagę i łączność pomiędzy obiema półkulami mózgu. Wspomaganie pozytywnego nastawienia.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 poprawna wymowa i umiejętność uważnego słuchania,
 prawidłowe, najbardziej skuteczne podchodzenie do testów, klasówek,
 obsługa komputera.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 wzrost ambicji, poczucia własnej wartości,
 przywrócenie i polepszenie równowagi oraz koordynacji ciała,
 umiejętność dostosowania się do otaczającego środowiska (zmniejszenie nadwrażliwej postawy),
 pełniejsze oddychanie,
 emocjonalna stabilność.

PUNKTY POZYTYWNE


OPIS ĆWICZENIA:

Końcami palców lekko dotykamy punktów znajdujących się między linią włosów a brwiami, na wypukłości czołowej. Oddychamy spokojnie, możemy zamknąć oczy. Ćwiczenie wykonujemy do momentu odczucia harmonijnego pulsowania obu dotykanych obszarów.

CEL:

Punkty pozytywne są to miejsca równowagi nerwowo - naczyniowej, kierują energię i oddziaływują na przednie płaty mózgu, gdzie możliwe jest racjonalne myślenie bez nakładania się na nie negatywnych emocji. Oddziaływują także na meridiany żołądka, gdzie gromadzi się cały stres, powodując jego bóle, wrzody, a nawet nerwicę.

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 poprawa pamięci długoterminowej,
 poprawa umiejętności komunikacyjnych i wizualizacji,
 pozytywny wpływ na procesy nauki pisania, matematyki,
 uprawianie sportu,
 wystąpienia publiczne, sceniczne,
 czytanie na głos.

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 relaksacja i łagodzenie skutków stresu,
 zdolności organizacyjne,
 powodzenie w pisaniu testów, prac klasowych, sprawdzianów.

BIBLIOGRAFIA


Hannaford C.: Zmyślne ruchy. Warszawa 1998.

Masgutowa S. (red.): Kinezjologia edukacyjna- wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Oficyna Wydawniczo- Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2002.

Suder E.: Program Paul i Gail Dennison „Gimnastyka Mózgu”. Materiały dla uczestników kursu bazowego kinezjologii edukacyjnej. Zielona Góra 2002.

Suder E.: Jak uczyć się łatwiej i pomagać uczniom w nauce. Program autorski dla dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców. Zielona Góra 2001.

Zwoleńska J. (red.): Twórcza kinezjologia w praktyce. Propozycje dla każdego. KINED, Warszawa 2002.

Źródło: chomikuj.pl
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Linki sponsorowane


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl zmodyfikowany dla e-Fizjoterapia.pl

Forum korzysta z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kopiowanie materiałów bez zgody administracji zabronione. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi użytkowników oraz materiały przez nich przesłane. Witryna ma charakter informacyjny. Redakcja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane wykorzystaniem przez użytkownika informacji zawartych na forum.
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 11
Reklamy

Polecane produkty

Stoły do masażu

Stoły do masażu

Szkoła masażu



Ostatnio na forum



Zapraszamy na FB



Zapraszamy na G+



Partnerzy forum

Gabinety masażu

Kurs masaż tajski

Fizjoterapia

Rehabilitacja