Informacje na temat fizjoterapii - KONSPEKT ZAJĘĆ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
Administrator - 2012-09-15, 21:34 Temat postu: KONSPEKT ZAJĘĆ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ KONSPEKT ZAJĘĆ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
ĆWICZENIA KORYGUJĄCE RÓWNOCZEŚNIE NADMIERNĄ KIFOZĘ PIERSIOWĄ I NADMIERNĄ LORDOZĘ LĘDŹWIOWĄ
CELE: - wzmacnianie mięśni rozciągniętych
- rozciąganie mięśni przykurczonych
- zwiększanie ruchomości stawów
WIADOMOŚCI: - kontrola umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy
- wiedza na temat bezpiecznego wykonywania ćwiczeń
MIEJSCE ĆWICZEŃ – sala gimnastyczna
LICZBA ĆWICZĄCYCH - 9 osób
WIEK ĆWICZĄCYCH – 7-8 lat
CZAS ĆWICZEŃ – 40 min.
PRZYRZĄDY I PRZYBORY: laski gimnastyczne, piłki lekarskie 1 kg, kocyki, materace, drabinki
Rodzaje zadań
Opis ćwiczenia lub zabawy
Czas
powt.
Uwagi organizacyjno – metodyczne
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Czynności
Porządkowe
Ustawienie
do ćwiczeń
Zbiórka w szeregu, powitanie
Podanie zadań lekcji, objaśnienie ćwiczeń na poszczególnych stacjach
5‘
Dzieci przyjmują postawę skorygowaną. Rozmowa kierowana
Zabawa
ożywiająca
Zabawa „Berek żuraw” – „berek” stara się dotknąć któregoś z uczestników zabawy. Uciekający chronią się przed schwytaniem, przyjmując pozycję „żurawia”, tzn. stojąc na jednej nodze, podnoszą drugą, zgiętą nogę przekładając rękę pod kolanem nogi ugiętej chwytając się za nos.
3’
Utrzymanie równowagi w staniu na jednej nodze za każdym razem zmiana nogi i ręki
ćwiczenia oddechowe
Pozycja wyjściowa siad skrzyżny. Ręce w pozycji „skrzydełek”. Ruch – wdech nosem i zatrzymanie powietrza w płucach. Próba bezdechu dowolnego.
Usprawnianie układu oddechowego.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
Przygotowanie organizmu do ćwiczeń
Wzmacnianie m oddechowych zwiększenie ruchomości klatki piersiowej
1. Pozycja wyjściowa stanie, bieg z wysokim unoszeniem kolan
2. Pozycja wyjściowa niska Klappa, dłonie oparte na kocyku, maksymalne wysuwanie rąk z kocykiem do przodu
3. Krążenie bioder
4. Siad skrzyżny, w dłoniach trzymana oburącz laska, ruch: wdech nosem z uniesieniem rąk z laską w górę, wydech ustami i opuszczenie laski na uda
5. Podskoki rozkroczne (pajacyki)
5’
W czasie ćwiczeń powinna być zachowana pozycja skorygowana
Stacja 1
Pozycja wyjściowa: leżenie przodem. Nogi wyprostowane złączone. Ręce wyprostowane wyciągnięte w bok. Głowa uniesiona wyciągnięta w przód. Pod brzuchem na wysokości pępka zrolowany kocyk. Ruch: wymach rękoma w górę z równoczesnym uniesieniem nóg nisko nad podłogę
3’
W czasie wykonywania ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do podłogi, a łokcie powinny być uniesione jak najwyżej.
Stacja 2
Pozycja wyjściowa: poz. średnia Klappa. Jedna noga wyprostowana. Ruch: równoczesny wymach nogi wyprostowanej w górę i przeciwnej ręki w bok.
3’
Wymachowi ręki w bok nie powinna towarzyszyć rotacja tułowia
Stacja 3
Pozycja wyjściowa: poz. Niska Klappa. Stopy ustabilizowane pod pierwszym stopniem drabinki. Ruch: utrzymując tułów wyprostowany, przejście do siadu klęcznego z rękoma wyprostowanymi i wyciągniętymi w górę.
3’
W czasie unoszenia tułowia ręce powinny być utrzymane w przedłużeniu tułowia. Po dojściu do siadu klęcznego , należy dokonać korekcji postawy.
Stacja 4
Dziecko w siadzie klęcznym na kocyku trzyma piłkę unosi ramiona w górę prostuje plecy wdech, pochyla tułów a piłka jak najdalej do przodu wydech.
3’
Ćwiczenie oddechowe. Wzmacniające mięśnie grzbietu i obręczy barkowej
Stacja 5
Pozycja wyjściowa: siad ugięty. Ręce oparte na podłożu z tyłu. Ruch: uniesienie bioder do linii łączącej barki i kolana.
3’
W czasie ćwiczenia klatka piersiowa powinna być uwypuklona, łopatki ściągnięte, a głowa ustawiona w przedłużeniu tułowia.
Stacja 6
Pozycja wyjściowa: podpór tyłem z nogami ugiętymi. Ruch: wspięcie na palce bez opuszczania bioder.
3’
W czasie ćwiczenia biodra powinny być uniesione do linii łączącej barki i kolana, klatka piersiowa powinna być uwypuklona, łopatki ściągnięte, a głowa ustawiona w przedłużeniu tułowia
Stacja 7
Pozycja wyjściowa: podpór tyłem z nogami ugiętymi, na brzuchu w okolicy pępka, umieszczona piłka ciężka. Ruch: marsz w podporze tyłem z utrzymaiem piłki na brzuchu.
3’
W czasie ćwiczenia biodra powinny być uniesione do linii łączącej barki i kolana, klatka piersiowa powinna być uwypuklona, łopatki ściągnięte, a głowa ustawiona w przedłużeniu tułowia. Ciężar piłki zależy od ćwiczącego
Stacja 8
Pozycja wyjściowa: siad prosty, dłonie oparte na podłodze z tyłu. Ruch: niesienie bioder do podporu tyłem, z równoczesnym wymachem jednej nogi w górę.
3’
W czasie ćwiczenia klatka piersiowa powinna być uwypuklona, łopatki ściągnięte, a głowa ustawiona w przedłużeniu tułowia
Stacja 9
Pozycja wyjściowa: stanie tyłem do ściany. Ręce w pozycji „skrzydełek”. Za plecami na wysokości łopatek umieszczona piłka. Ruch: ugięcia i wyprostny nóg z przyciskaniem piłki do ściany.
3’
W czasie ćwiczenia powinna być utrzymana postawa skorygowana.
Część końcowa
Zabawa utrwalenie nawyku prawidłowej postawy.
Zabawa „zdmuchnij świeczkę”. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym z rękami ułożonym w „skrzydełka” dłonie są zaciśnięte w pięści, a palec wskazujący wyprostowany i skierowany do góry jest zapaloną świeczką. Na hasło prowadzącego dzieci nie skręcając tułowia obracają głowę w lewo i zdmuchują lewą świeczkę. Następnie zdmuchują prawą świeczkę.
3’
Podczas ćwiczenia dzieci kontrolują swoją postawę
Czynności organizacyjno - porządkowe
Sprzątanie przyborów. Podsumowanie lekcji. Przypomnienie o zachowaniu prawidłowej postawy po zajęciach lekcyjnych.
4’
Rozmowa mońcowa. Przypomnienie o zasadzie odciążenia kręgosłupa po przyjściu ze szkoły do domu.
...
|
|
|